Om meg
Hei, jeg heter Lisbeth. Jeg hjelper dedikerte hobbyryttere med å forstå og få til god ridning i praksis. Hos meg står system, logikk og hestevelferd alltid i sentrum.
Hos meg lærer du å:
-
finne og utvikle en balansert sits
-
bruke lette og effektive hjelpere
-
oppleve mer samspill, ro og flyt med hesten din
Jeg underviser sits og ridning med et praktisk fokus, der vi jobber direkte i salen. Jeg veileder deg gjennom øvelser som både tester og forsterker det du lærer i kroppen, slik at du merker fremgangen med en gang. Underveis bruker jeg visuelle bilder – små, konkrete beskrivelser som gjør komplisert teori enkel og intuitiv. På den måten blir det lettere for deg å forstå, kjenne og huske riktig følelse og bevegelse i ridningen.

Det er mye vage konsepter i tradisjonell rideundervisning - «assumed knowledge». Det sies mye om hvordan det skal være og se ut, men lite om hvordan du får det til i praksis og hva du konkret må gjøre. Det vil jeg gjøre noe med. Jeg er opptatt av å gjøre det kompliserte enkelt og det utydelige tydelig. Jeg ønsker å forbedre hvordan ridning undervises gjennom å benytte et helhetlig, logisk og etisk forankret system. For når vi jobber utfra et godt system kan vi oppnå mye mer med de samme ressursene – det vil si kombinasjonen av rytter og hest.
Her får du ikke tilfeldige tips eller løsninger som bare fungerer på ferdigtrente eller optimale hester. Jeg viser deg hvordan du gjør det, steg for steg, og hvorfor det fungerer. Derfor starter jeg alltid med sitsen. En stabil, balansert sits er en forutsetning for å kommunisere med hesten med følsomme hjelpere og å unngå unødvendige misforståelser, spenninger og frustrasjon for rytter og hest. Målet mitt er ikke bare resultater her og nå, men at du bygger en solid grunnmur av trygghet, forståelse og verktøy som gjør at du kan trene selvstendig, utvikle hesten din – og oppleve de magiske øyeblikkene av flyt og ekte samspill.
Og ikke minst ønsker jeg å skape et rom for ro, refleksjon og følsom ridning. Dette fordi både hest og rytter må føle seg trygge og avslappet for å lære og for å bygge mestring og selvtillit.
Hva jeg tror på
- Hestevelferd først. Alltid. Ridningen skal også oppleves positivt for hesten.
- Sitsen er grunnmuren. Alt starter i rytterens balanse.
- System og logikk. Klar struktur og tydelig progresjon.
- Pedagogikk og forståelse. Du skal vite både hvordan og hvorfor.
- Enklest mulig først, uten å miste essensen, mer raffinert etter hvert. Vi bygger riktig fra start, så du slipper å avlære senere.
- Mestring og glede. God ridning skal gi deg energi.
- Integritet og ærlighet. Ingen snarveier. Ekte fremgang gjennom å utvikle ferdigheter.
- Alle kan utvikle seg. Du trenger ikke en «bedre» hest. Du kan utvikle den du har.
Min egen vei
Som 11-åring begynte jeg å ri på Kirksæther’s Rideskole hvor jeg hjalp til i stallen, og mange timer gikk med til å leie nybegynnere på ridetimer. Jeg synes det var spennende å høre hvordan alle ridelærerne forklarte de samme tingene på så ulike måter, og fra mitt ståsted tett ved elevens og hestens side så jeg hva som virket å nå inn og ikke. Mens jeg gikk der funderte jeg mye på hvordan jeg ville forklare det samme når jeg en gang i fremtiden skulle få lov til å undervise. Så ofte som mulig forsøkte jeg også å snike til «min» elev en liten forklaring når ridelæreren var langt unna.
Som tenåring begynte jeg å undervise nybegynnere i rideskolen, og fikk samtidig min første hest – deretter underviste jeg mye for å kunne tjene penger til stalleie, og jobbet både ettermiddager etter skole og på rideleir i sommerferien. Å få en slik mengdetrening med undervisning og å møte mange forskjellige typer elever på ulike nivå har lært meg utrolig mye.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har kjedet meg en eneste time jeg har stått på ridebanen gjennom nå over 30 år. Det er få ting som både krever fullstendig mental tilstedeværelse og samtidig er så givende, som å se ryttere og hester klare å forstå hverandre bedre og å føle mestring og samspill. Jeg underviste i rideskole i ca ti år, og resten har vært hovedsakelig privatryttere. Begge deler synes jeg er spennende, og jeg underviser med glede alle nivåer og typer hester. Jeg mener at alle ryttere fortjener undervisning av høy pedagogisk og faglig kvalitet, og ikke minst en engasjert ridelærer som har tro på at både rytter og hest kan utvikle seg.
Fra starten var jeg så heldig å ha en ridelærer som var veldig nøye på å ha kvalitet i det grunnleggende arbeidet, og hvor fokuset lå på å utvikle rytterens ferdigheter fremfor å få hesten til å gjøre diverse vanskelige øvelser mens rytteren så vidt hang med. Her opplevde jeg også hvordan det kjentes å ha den gode ridefølelsen – der hvor man bare flyter sammen med hesten og hvor kun minimale hjelpere, nesten bare tanker, er nok for at hesten svarer. Å kunne undervise slik at også mine elever kunne oppleve denne følelsen ble målet.
Å ha hester er som kjent kostbart, så når jeg valgte utdannelse var det delvis preget av at jeg ønsket en jobb hvor jeg kunne tjene nok til å ha hest, og delvis fordi jeg ønsket å bruke at jeg var god på det som hadde med tall, logikk og system å gjøre. Det ble derfor først studier i matematikk, og så siviløkonomutdannelse. Så raskt jeg var ferdig med studiene dro jeg til England for å ta ridelærerutdannelse, og var working pupil på Yorkshire Riding Centre hos Chris og Jane Bartle.
Vel hjemme igjen ble det jobb innenfor økonomi, noe jeg har jobbet med i diverse roller innenfor økonomi, virksomhetsstyring, strategi og endringsledelse i over 20 år. Likevel var det ridningen og undervisningen som alltid dro meg tilbake, og jeg har hele tiden har hatt hest og undervist ved siden av vanlig jobb.
En spesiell ponni, som jeg kun skulle ha i en kort periode, ble hos meg i 21 år og lærte meg kanskje mer enn noen instruktør. Han var følsom, stresset og krevende – og viste meg at de ferdighetene jeg hadde, rett og slett ikke var nok. Mentalt satt redselen hans for at ridning skulle gjøre vondt igjen lenge etter at de fysiske smertene var borte. Spesielt følelsen av ubalanse hos seg selv eller rytter stresset han, og da løp han. Ved den minste endring av balanse eller endring i tøylekontakt, hoppet han frem i galopp og kastet hodet i været.

Frustrasjonen var stor, helt til jeg oppdaget Ride With Your Mind-metodikken og begynte å jobbe grundig med sits, balanse og hvordan vi kommuniserer med hesten gjennom setet. Da begynte brikkene å falle på plass. Det var fortsatt ikke lett, men over tid fikk jeg mer bevisst kontroll på min balanse og sits, og jeg kunne hele tiden ligge i forkant og forme hestens balanse slik at han kunne slappe mer av mentalt. Det var også spennende å se hvilke virkning de nye verktøyene hadde på mine andre hester, og ikke minst når jeg benyttet de i undervisningen.
Jeg utdannet meg derfor til Ride With Your Mind Biomechanic Coach, og etter hvert også innen Sentrert ridning for å ha en enda større verktøykasse innen sits og innvirkning.
Å ha denne kunnskapen og verktøyene fikk jeg kjenne nytten av etter å ha fått to barn. Kroppen var da ikke like sterk, stabil eller organisert i salen lenger, og ikke minst var jeg blitt mer forsiktig i ridningen. Det hjalp veldig å kunne bygge opp sitsen og balansen steg for steg slik at jeg igjen kunne føle meg stabil og trygg i salen. Det samme gjør jeg med elevene mine.
Noen stor konkurranserytter har jeg aldri vært, men har likevel konkurrert en del innen både dressur, sprang og feltritt, samt vært dressurdommer og sprangbanebygger i en del år. Jeg er opptatt av variert trening, og trener hestene mine mye fra bakken gjennom arbeid for hånden (Straightness Training og Akademisk), tømmekjøring, og longering. Ellers er jeg interessert i alt som har med klassisk dressur å gjøre, trening av hester, rehabilitering og optimal fôring, og leser det jeg kommer over innenfor disse temaene.
Gjennom engasjementet for god pedagogisk kvalitet i rideundervisning tok jeg også etter hvert utdannelse innen pedagogikk for å sikre at undervisningen min alltid er forankret oppdaterte pedagogiske metoder og læringsteori. Hvordan mennesker lærer og utvikler seg er utrolig spennende, og jeg er spesielt opptatt av hvordan barn med nevrodivergens lærer og kan støttes optimalt. Som en følge av dette har jeg også tatt diverse kurs innen Horse Boy-method som handler om hvordan man kan bruke hester som en del av et terapeutisk tilbud for barn med nevrotilstander.
Alle disse erfaringene tar jeg med meg inn i undervisningen, i tillegg til kunnskap om å jobbe systematisk og strukturert fra lang erfaring i næringslivet. Jeg søker hele tiden å utvikle meg videre innen både undervisning, ridning og trening av hest – hvor målet er å gjøre ridning logisk, forståelig og mulig å få til for alle ryttere, uansett utgangspunkt.
Nå bor jeg på et småbruk utenfor Lillehammer, med mann, barn og fem hester – tre varmblodsridehester, en varmblodstraver og en shetlandsponni. De kommer nok alle sammen til å være synlige her på siden etter hvert.
Til deg som leser dette
Hvis ridningen ofte føles mer frustrasjon enn glede. Og du drømmer om mykhet, forståelse og ekte samspill. Da vil jeg si én ting: Du er på rett sted. Jeg vet at du kan få det til.
Hos meg får du kunnskap, system og medfølelse for både deg og hesten. Trygg progresjon. Myke hjelpere. Mer ro.
Velkommen til Rytterutvikling!
Få min gratis miniguide med 5 tips for å utvikle sitsen og ri mer effektivt
Trykk her